Małgorzata Mirga-Tas, Roziena brushes her grandmother’s beautiful hair braid, 2024. © Bartek Solik
Als Roma en kunstenares die textiel als grondstof voor haar kunst gebruikt, bezat Małgorzata Mirga-Tas (1978) niet de beste papieren om het ver te schoppen in de kunstwereld. In 2022 echter ging ze op de Biënnale van Venetië met Re-enchanting the World met alle aandacht aan de haal. Het Poolse Paviljoen werd ingericht als een beeldenpaleis, met twaalf monumentale wandkleden, geïnspireerd op de Salone dei Mesi in het Palazzo Schifanoia in Ferrara. Hertog Borso d’Este liet er omstreeks 1470 fresco’s uitvoeren die de Griekse godenwereld, het leven aan het hof van d’Este en een astrologische cyclus uitbeelden. Met tien van de twaalf wandkleden van Mirga-Tas recreëert het Bonnefanten het ‘Schifanoia-effect’ van de Biënnale.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...