Hilma af Klint, fragment van Die Zehn Größten, 1907. © The Moderna Museet, Stockholm
Hilma af Klint (1862-1944) volgde een opleiding aan de Academie in Stockholm en startte haar carrière als landschaps- en portretschilder. In 1896 stichtte ze samen met vier vriendinnen het groepje De Fem (‘De Vijf’). Elke vrijdagavond kwamen ze bijeen om contact te leggen met mystieke wezens. Die seances, waarvan verslag gedaan werd in aantekenboekjes en automatische tekeningen, brachten af Klint ertoe omstreeks 1906 de figuratie vaarwel te zeggen en schilderijen te creëren waarbij hogere krachten betrokken waren. Tot 2018, toen het Guggenheim Museum in New York een overzichtstentoonstelling aan haar wijdde, had de wereld nog niet van Hilma af Klint gehoord. Vandaag geldt zij als een van de meest oorspronkelijke en vrijgevochten kunstenaars, voor wie kleur en abstractie de instrumenten waren om haar intens innerlijk leven vorm te geven. Dat het tot in de 21ste eeuw duurde alvorens haar kunst en manuscripten bekend werden was het gevolg van haar uitdrukkelijke wens om ze verborgen te houden tot twintig jaar na haar dood. In de jaren 1960 keek heel de wereld naar de artistieke omwentelingen in New York en was niemand nog geïnteresseerd in haar experimenten. De paar exposities die aan af Klint gewijd werden, kenden geen weerklank.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...