Tertio 1051 - Het handelsmerk van de heilige

Column Alicja Gescinska

Het handelsmerk van de heilige

Covid-19 is nog maar enkele maanden onder ons en het heeft al een definitieve stempel op de geschiedenis van de mensheid gedrukt. Het virus is een historische cesuur zoals ze maar eens in de zoveel jaren – misschien eens per eeuw – voorkomt. Voortaan zal er altijd een voor en na zijn. Maar waar de geschiedenis voorgoed veranderd is, blijft de menselijke natuur ongewijzigd. En zien we andermaal dat de mens altijd die slingerbeweging tussen goed en kwaad is. Elke crisis scherpt de tegenstellingen op het morele spectrum aan: het goede en het slechte. Ook deze coronacrisis confronteert ons met het uitzonderlijk goede waartoe de mens in staat is, en met het ongelofelijk domme, zelfzuchtige en kwade waartoe we soms neigen. Dat is enerzijds veelzeggend en anderzijds zegt het niets nieuws: niets wat we nog niet wisten over de menselijke moraliteit komt nu naar boven. Het komt alleen scherper naar voren.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​