Tertio 1091 - De advent van de consumens

Column Alicja Gescinska

De advent van de consumens

Black Friday, Cyber Monday, kerstshoppen, de wintersolden. Van eind november tot eind januari lijken we niet alleen Thanksgiving, Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar te vieren, maar ook de absolute hoogdagen van het consumentisme. We doen het alleen vaker online en wat minder met een stormloop op de winkels. Maar soms lijkt de mens een consumens te zijn geworden, met als existentieel credo: “Ik koop, dus ik ben”. Onze consumptiedrift heeft ook een opvallende invloed op de beleving van de advent. De commercialisering van de adventsperiode heeft geleid tot een pervertering ervan: een inversie van haar betekenis. Vroeger stond de advent in de samenleving in het teken van het sobere, hoopvolle uitkijken naar de kerstdagen. Vandaag is de advent voor velen: luxe iedere dag. En hoe meer, hoe beter.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​