Tertio 1107 - De olifant in de kamer van het eindtermendebat

De olifant in de kamer van het eindtermendebat

Vrijheid en kwaliteit sluiten elkaar niet uit als het om onderwijs gaat. Mede daarom is de eenheidsworst die ontstaat door steeds meer gedetailleerde eindtermen in te voeren, niet wenselijk. Kwaliteitsverlies kwam er in het onderwijs trouwens niet door een gebrek aan eindtermen. Moet er vooraf aan de eindtermendiscussie niet eerst een fundamenteler debat gevoerd worden over de rol van de overheid in het onderwijs? Dat opperen alvast vier christendemocraten waaronder Frank Judo in Tertio nr. 1.107 van 28/04.

Mogen we de olifant in de kamer even benoemen? Eindtermen zijn geen nieuwigheid in het onderwijsbeleid. Ze doken voor het eerst op in onze regelgeving in 1997. Wie het Vlaamse onderwijs dus verdenkt van kwaliteitsverlies, kan er niet omheen dat een belangrijk deel van dat verlies niet is ontstaan bij gebrek aan eindtermen, maar met de toepassing van de eindtermen. We kunnen ons dus niet van de indruk ontdoen dat de hele discussie de zoveelste herhaling is van een oud verhaal: als beleid niet werkt, durft niemand te erkennen dat er onjuiste keuzes zijn gemaakt, maar wordt gauw beweerd dat er onvoldoende van hetzelfde beleid is geweest. Politiek gezien lijkt het zelfmoord op zijn stappen terug te komen, dus vragen we meer van hetzelfde.

Lees hier het integrale artikel.

Abonneer of vraag een proefnummer via www.tertio.be

In de spotlight: 

Impact Covid-19 vergelijkbaar met Grote Depressie

“De impact van de coronacrisis op de werkgelegenheid is groter dan die van de financiële crisis van 2008/’09. Je kan gerust stellen dat dit de grootste crisis is sinds de Grote Depressie van de jaren 1930”, stelt Lieve Verboven, directeur van het Brusselse kantoor van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) aan de vooravond van 1 mei. Uit de berekeningen van de organisatie blijkt dat 114 miljoen mensen het voorbije jaar getroffen werden door jobverlies. “Dat verlies was het grootst in Noord-en Zuid-Amerika, waar de pandemie enorm hard heeft toegeslagen”, merkt ze op in Tertio 1.107 van 28 april.
» Lees verder

De olifant in de kamer van het eindtermendebat

Vrijheid en kwaliteit sluiten elkaar niet uit als het om onderwijs gaat. Mede daarom is de eenheidsworst die ontstaat door steeds meer gedetailleerde eindtermen in te voeren, niet wenselijk. Kwaliteitsverlies kwam er in het onderwijs trouwens niet door een gebrek aan eindtermen. Moet er vooraf aan de eindtermendiscussie niet eerst een fundamenteler debat gevoerd worden over de rol van de overheid in het onderwijs? Dat opperen alvast vier christendemocraten waaronder Frank Judo in Tertio nr. 1.107 van 28/04.
» Lees verder

Bemiddelaar, steun en gids in moeilijke tijden

Op zaterdag 1 mei wordt het feest van de arbeid gevierd. Als reactie op het communistische en socialistische feest lanceerde paus Pius XII in 1955 op de eerste dag van de Mariamaand het feest van Sint-Jozef Arbeider. De timmerman uit Nazareth werd zo het voorbeeld voor de katholieke arbeiders. Maar de patroon van België heeft nog andere facetten. In dit door paus Franciscus ingestelde Jozefjaar brengt Tertio nr. 1.107 van 28/4/’21 zijn veelzijdigheid aan het licht.
» Lees verder

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​