Tertio 481 - Onderwijshervorming vertoont blinde vlek

Standpunt:

Onderwijshervorming vertoont blinde vlek

In Leuven vindt deze week een Europese conferentie plaats ter evaluatie van de ‘Bologna-hervorming’ van het hoger onderwijs. Intussen heeft de Vlaamse onderwijswereld ook een visietekst klaar over de volgende grote vernieuwing: die van het secundair onderwijs. Die is evenwichtig en doordacht, maar vertoont een jammerlijke blinde vlek: de levensbeschouwelijke dimensie van het onderwijs blijft schromelijk onderbelicht. Hervormingen in het onderwijs zijn van alle tijden. En altijd vormden ze zowel een zegen als een gesel. Het onderwijs is een van de belangrijkste instrumenten voor de socialisering en humanisering van jonge mensen. Daarom moet het aansluiten bij de evoluerende samenleving en dus geregeld worden hervormd. Tegelijk zijn vernieuwingen, vooral voor leerkrachten, ook een kwelling: lessen voorbereiden, een methode vinden die werkt en telkens weer aanpassen aan nieuwe klassen, dat alles vergt tijd. Het werkt ontmoedigend als de ene na de andere hervorming dat moeizame proces doorkruist.

» Meer lezen (pdf, enkel voor abonnees)

Tertio in je mailbox

Geef hieronder je e‑mailadres in en blijf als eerste op de hoogte van Tertio inhoud.

Ja, ik geef mijn toestemming om mijn naam- en adresgegevens, telefoon en email, op te nemen in het bestand van het christelijke opinieweekblad Tertio, Louis Frarynlaan 75, 2050 Antwerpen. Ik heb het recht op toegang tot, verbetering of schrapping van die gegevens. Mijn gegevens worden niet aan derden doorgegeven. ​