Reconstructie van de reliëfversiering op de sarcofaag van Abdalonymos, koning van Sidon. © Liebieghaus Skulpturensammlung, Frankfurt am Main
Wie zich een idee wil vormen van hoe een kerkportaal vol gekleurde Bijbelse figuren er enkele eeuwen geleden uitzag, komt aan zijn trekken met de nachtelijke projecties op het noordportaal van de kathedraal van het Franse Chartres. Wie wil weten hoe nog eens duizend jaar oudere, beschilderde standbeelden eruitzagen, kan terecht op de expo De oudheid in kleur in Tongeren. Het campagnebeeld van de tentoonstelling toont een vrouwenhoofd waarvan de ene helft het originele beeldhouwwerk laat zien en de andere helft de reconstructie door Vinzenz Brinkmann, conservator van de afdeling Klassieke oudheid van de Liebieghaus Skulpturensammlung in Frankfurt am Main, en zijn echtgenote Ulrike Koch-Brinkmann. Samen maken zij wetenschappelijk verantwoorde reconstructies op ware grootte, trouw aan de beeldtaal en technieken uit de klassieke oudheid. Hun werk getuigt van de beeldhouwkunst in de oud-Griekse en Romeinse cultuurwereld, van ruim 700 v.Chr. tot 476 n.Chr. Met hun reconstructies, die al te zien waren in 26 musea, hoopt het echtpaar het idee van onbeschilderde antieke beelden voorgoed de wereld uit te helpen.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...