Laura Wandel’s L’ Intérêt d’ Adam.  © rr

Cannes geeft moeders en kinderen een hoofdrol
Op het voorbije filmfestival van Cannes eisten moeders en kinderen een hoofdrol op. Iedere dag leek wel een filmmoederdag. Wie aan een studie werkt over moederschap in de film, had nieuw materiaal in overvloed en zag dat de relatie moeder-kind meer dan eens werd gebruikt om maatschappelijke toestanden aan te klagen. Die werden ook zonder die thematiek benoemd en veroordeeld. Films werden waarschuwingstekens aan de wand.

Een paar filmtitels maakten geen geheim van hun inhoud. De gebroeders Dardenne speelden open kaart met hun Jeunes mères. De lotgevallen van hun vijf jonge moeders kwamen al in Tertio van 28 mei aan bod. Vanaf vandaag is de ontroerende film ook in de bioscoop te zien. Met hun realistische maar toch fictieve verhalen, vestigden ze de aandacht op het Luikse tehuis waar de jonge moeders worden opgevangen. Door in dat huis de film te draaien, verhoogden ze de authenticiteit ervan. Het bestaan van een dergelijk centrum was voor sommige buitenlandse collega’s nieuws. In Roemenië bijvoorbeeld zouden ze maar al te graag zo’n voorzieningen zien ontstaan. 

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Inloggen

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement.

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.