Met de teruggegeven objecten en kritische studenten brengt regisseur Mati Diop het thema van roofkunst onder de aandacht. © rr
Griekenland eist de Elgin Marbles terug van het Verenigd Koninkrijk en Egypte wil het liefst de buste van Nefertiti terug omdat ze in Caïro thuishoort en niet in het Berlijnse Neues Museum. Het zijn slechts twee spectaculaire van de vele hedendaagse claims om roofkunst terug naar het land van oorsprong te brengen. Het probleem leeft en af en toe wordt geroofde kunst mondjesmaat terugbezorgd. Over een dergelijke operatie draaide de Frans-Senegalese cineaste Mati Diop de documentaire Dahomey. Ze doorbrak daarbij de grenzen van de documentaire en gaf de kunstwerken een stem.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Wachtwoord vergeten? Geef jouw gebruikersnaam of mailadres in en we sturen jou instructies hoe een nieuw wachtwoord aan te maken.
Lees ook deze artikels...