In inclusieve klassen zien kinderen dat het voor anderen niet zo vlot loopt als voor hen. Het toont hen een realiteit die bij ons vandaag voor hen verborgen is. © Pexels
Wij als hedendaagse humanisten kunnen ons niet meer voorstellen dat mensen met een beperking geen volwaardige plaats krijgen in de samenleving. En toch gebeurt dat nog vaak. Waarom worden ze opzij geschoven? Zijn ze een last? Onnuttig? Een belemmering voor de economie en onszelf? Of, zoals ik ooit iemand hoorde beweren, puur biologisch een gevaar voor de overleving van de mens? En waarom wordt deze segregatie al ingezet in de basisschool? Waarom worden vandaag steeds meer kinderen met een beperking op jonge leeftijd doorverwezen naar het buitengewoon onderwijs (bo)? Waarom faalt het Vlaamse inclusiebeleid?
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...