
We asfalteren dingen, maar toch barst er weer een bloem doorheen. Het leven vergeeft. © Unsplash
Ecotheologie klinkt misschien als een nieuwe hype, maar niets is minder waar volgens Kelly Keasberry. Die discipline over de relatie tussen religie en natuur gaat ervan uit dat het religieuze wereldbeeld verantwoordelijkheid draagt in de huidige ecologische crisis. In navolging van de Amerikaanse historicus Lynn Townsend White die in 1967 het baanbrekende essay The Historical Roots of our Ecological Crisis schreef, verbindt de ziekenhuispastor in Geworteld in verbinding het in de middeleeuwen opkomende christendom met het huidige antropocentrische wereldbeeld. “Toen is een breuk ontstaan tussen mens en natuur. Voor het christendom was ons wereldbeeld animistisch, waarbij alles bezield was. Rivieren waren bronnen van leven. Mensen eerden heilige bomen en leefden in harmonie met de natuur. De kerstening veranderde geleidelijk dat wereldbeeld. De mens begon zichzelf centraal te stellen en boven de natuur te plaatsen.”
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

De vrouwen van Gezelle

“Wie het evangelie leest, kan niet anders dan progressief zijn”
