
Met het noli me tangere in de verschijning aan Maria Magdalena wil Jezus zeggen dat we Hem niet hier moeten houden, vasthouden, maar met Hem meegaan. © Botticelli / Wikimedia
Zonde en vergeving zijn een te smalle basis om over de mens te spreken, vindt Hans Tercic. “Het gaat over iets fundamentelers. Veel mensen worstelen met de vraag wat hun leven rechtvaardigt. Ze verliezen hun werk, kunnen niet zorgen voor zichzelf of hun gezin, zijn ziek, voelen zich mislukt of paria’s in de ogen van de Kerk. Ze vragen: ‘Waarom mag ik er zijn?’ Dat kun je ook breder formuleren: waarom moeten we elk leven respecteren? Het is niet onze verdienste die ons rechtvaardigt. Wel de ander die zegt: ‘Ik heb je lief, je mag niet sterven’, om het met de Franse filosoof Gabriel Marcel te zeggen. Omdat anderen ons graag hebben dus. Daarom begint de vraag naar rechtvaardiging bij de schepping. Waarom mogen we er zijn? Het christelijke antwoord luidt: omdat God ons wil. ‘Iedere mens is de uitdrukking van een eeuwige gedachte van God’, schreef Benedictus XVI. Dat is de meest fundamentele rechtvaardiging van het leven.”
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

Over rechtspraak, media en morele verantwoordelijkheid

De aanhoudende spoorstakingen leggen de impasse van het Belgisch sociaal overleg bloot
