
© Wikimedia
“Toen begreep ik wat meer van Hadewijchs geschriften en haar mystieke leer. Maar ik bleef gericht op de schrijfster die Hadewijch was en minder op haar mystiek, ondanks de boeiende colleges daarover”, zegt Annette van Dijk. “Ik ontdekte destijds het proefschrift van Marie van der Zeyde, die in 1934 een studie schreef over Hadewijch, de mens en de schrijfster. Dat proefschrift werd door de dichters Anton van Duinkerken en Albert Verwey met een vernietigende kritiek onthaald, vooral omdat zij meenden dat Van der Zeyde niet begreep wat mystiek was. Zij was immers niet katholiek. Maar Van der Zeyde begreep best dat Hadewijchs geschriften uit een mystieke traditie kwamen, alleen koos zij een andere benadering, en het ging haar ook om iets anders. Dat inspireerde mij. Dat je Hadewijch op verschillende manieren kon lezen, maakte haar voor mij nog boeiender.”
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

Kijken met de ogen van Rilke: ‘Rilkes cirkel’ in het Verhaerenmuseum

Poetins Rusland tart westerse logica
