Het godsdienstonderwijs schept de noodzakelijke ruimte om het zingevende potentieel van een multireligieuze samenleving waar te maken. © eb

Godsdienstpedagogie schept ruimte voor menswording
Uitgangspunt van Godsdienstpedagogische cartografie van Bert Roebben is de levensbeschouwelijke realiteit in West-Europa. Die is meerstemmig en vaak religieus, vooral bij zogenaamde nieuwkomers. Daarmee problematiseert Roebben de klassieke westerse these van toenemende secularisering en stelt hij ook een pertinente vraag aan de algemene pedagogiek: hoe ga je vormend om met diverse geloofsvragen?

Theoloog Bert Roebben onderscheidt in zijn boek zeven thema’s die een rol spelen bij de godsdienstpedagogie en die haar verder tot ontwikkeling kunnen brengen. Aan elk daarvan gaat een persoonlijk verhaal vooraf, waarin de auteur beschrijft hoe hij de betreffende pedagogische insteek beter leerde kennen. Concrete ontmoetingen blijken daarbij onontbeerlijk, van een gastvrij onthaal door de toonaangevende onderwijsfilosoof David T. Hansen in New York tot een pelgrimage met theologiestudenten in Praag. Niet toevallig vormt communicatie een rode draad door het boek.

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.