Godsdienstonderwijs nodigt uit te reflecteren over de evoluerende wereld. © Pexels

“Kind heeft recht op ontwikkeling spirituele vermogen”
Het geactualiseerde leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het basisonderwijs is het resultaat van een jarenlang proces waarin ouders, kinderen, leraren, inspecteurs-adviseurs en bisschoppen werden betrokken. “In het debat over de levensbeschouwelijke vakken laat dit leerplan zien dat spirituele en zinvragen voor kinderen essentieel zijn.”

Het huidige leerplan dateert van 1999. Sindsdien is er veel veranderd. Er groeiden nieuwe godsdienstpedagogische inzichten en ook de leefwereld evolueerde sterk. De evolutie naar superdiversiteit – bij zowel leraren als kinderen – en de invloed van sociale media, de gevarieerde gezinssamenstellingen, gendergevoeligheid en het ecologische vraagstuk vroegen om een grondige herwerking. “Godsdienstonderwijs nodigt uit om aandachtig aanwezig te zijn bij jezelf, het leven en de wereld en hierover te reflecteren. Geloof is intrinsiek verweven met de leefwereld van de kinderen”, stelt Sophie Veulemans, die samen met Katrien De Decker, Marga Devalck (allen inspecteur-adviseurs rooms-katholieke godsdienst) en Hein Van Renterghem (coördinerend inspecteur) het leerplan coördineerde. 

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Inloggen

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement.

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.