
Een confrontatie tussen een overlevende van het naziregime en Riefenstahl in een talkshow in 1976 veroorzaakte ophef. © Vincent Productions
Aan lof voor het oeuvre van Leni Riefenstahl (1902-2003) ontbreekt het niet. De al even beruchte als beroemde filmcritica Pauline Kael vindt Triumph des Willens, over de Neurenbergse partijdag in 1934, en Olympia, over de Olympische spelen in 1936, “de twee beste films die ooit door een vrouw werden gedraaid”. Quentin Tarantino prees haar als “de beste regisseur ooit”. Meer dan eens wordt ze vergeleken met filmgrootheden als Orson Welles, Sergei Eisenstein, Alfred Hitchcock e.a. Ze sierde als “Hitler’s Leni Riefenstahl” de cover van onder meer Time Magazine. Tegelijk groeide ze uit tot een van de meest omstreden culturele persoonlijkheden van de vorige eeuw. Zelfs juryvoorzitter en fan Jean Cocteau slaagde er in 1954 niet in om haar laatste film Tiefland in Cannes vertoond te krijgen.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

Karmelieten lanceren themadagen rond mystiek

Barmhartigheid in beeld gebracht
