L’Ange à la palette, Marc Chagall. © Adagp
Marc Chagall (1887-1985) is al in vele gedaantes gepresenteerd: van dromer tot tedere verhalenverteller, van ontheemde eenling tot spirituele boodschapper. Zijn werken zijn grosso modo dezelfde, maar de belichting is telkens anders. Deze keer richt La Piscine de schijnwerper op de politieke Chagall. De man was getuige van de vele omwentelingen van de twintigste eeuw en hoewel ze in zijn oeuvre manifest aanwezig zijn, oversteeg hij ze met een hoogst persoonlijke kunst, die Oost en West, realiteit en verbeelding, oorlog en vrede en joden- en christendom met elkaar verbond. Chagall wantrouwde de dogmatiek van scholen en ideologieën en vierde de teugels van zijn kleurrijke fantasie om een universum te scheppen waarin verleden en avant-garde elkaar vonden. De kunstenaar was ook niet te beroerd om in 1958 de opdracht voor een schildering voor de theaterfoyer van Frankfurt te aanvaarden. Hij zag het als zijn bijdrage tot herstel en verzoening in het naoorlogse Europa. Deze monumentale Commedia dell’arte, metafoor voor de wereld die als een hoopvol blijspel in een regenboog van kleuren oplicht, opent de tentoonstelling. Op de voorgrond van deze feeërieke begoocheling duikt echter de herinnering op aan het verduisterde Europa van de oorlogsjaren.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...