
Martelaarschap Sint-Sebastian. © Wikicommons
Vanuit een Bijbels-antropologische duiding in de lijn van René Girard is het bepaald bedenkelijk dat het citaat goedbedoeld een perfecte verwoording weergeeft van de logica van het aloude zondebokmechanisme als verborgen bloedig fundament van mens-zijn en cultuur. Conform de mythe die het collectieve geweld tegen willekeurige en onschuldige slachtoffers toedekt en ‘goedpraat’, lijkt het fragment uit het interview met de Syrische zuster Deema Fayyad een theologische legitimatie te leveren van het ‘offerritueel’ – als reproductie van het oorspronkelijke zondebokmechanisme met het oog op onderlinge verstandhouding en vrede. “De martelaar offert zijn leven en brengt verzoening teweeg. De cyclus van geweld wordt doorbroken. Door te sterven, wordt het geweld gestopt.” Terwijl de martelaar in weerwil van zijn/haar geweldloos verzet in feite geofferd wordt, zoals ontelbare, voor altijd verdwenen en vergeten slachtoffers uit de wereldgeschiedenis sinds mensenheugenis tot op vandaag.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

Leo XIV, een leeuw die de wolven zal verjagen

“Ik heb een goed oog op ons clubje”
