In de details is te zien hoe Frans Hals met losse toetsen en vegen of met lichte en donkere schichten mensen van vlees en bloed neerzette. © Rijksmuseum

Onweerstaanbare bravoure 
Een goedlachse cavalier opent de Frans Hals-expo en ernstige regentessen vormen het sluitstuk. Daartussen strekt zich een heerlijk parcours uit langs de portretten van deftige burgers en montere types die, opgedoft of in een sjofel kloffie, een kleurrijke staalkaart vormen van de 17de-eeuwse Republiek.

Frans Hals ( 1582/84-1666) hield volgens sommige bronnen van jolig gezelschap en een goed glas, maar of hij in het echte leven ook zo’n vrolijke Frans was, valt moeilijk te achterhalen. Wel word je vandaag nog vrolijk van al die door hem geschilderde koppen, die je met een guitige twinkel in de ogen aankijken. De tanden bloot lachen vond men in die tijd ongepast, dus zo’n lach reserveerde Hals voor kinderen en volkse types. Maar de schilder speelde het toch maar klaar dat sommige voorname heren hun ernst lieten varen en zich van een minder formele kant toonden. Dat hij daarbij de kwast met losse toetsen en vegen over het doek liet dansen, markeert hem als een bijzonder getalenteerd en oorspronkelijk schilder, die zijn modellen op virtuoze wijze leven inblies. 

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.