Dieric Bouts, Laatste Avondmaal, 1464-1468, olieverf op paneel, 150 cm x 180 cm, Sint-Pieterskerk, Leuven. © Metropolitan Museum of Art, New York
Verheven ingetogenheid zonder emotie of anekdotiek 
De faam van Dieric Bouts (ca. 1410-1475) berust vooral op de werken die hij uitvoerde voor Leuvense opdrachtgevers. Deze herfst staat Dieric Bouts centraal in het Leuvense stadsfestival New Horizons. Nooit eerder waren zoveel werken van Bouts op één plek te bezichtigen. Nadruk ligt op de vernieuwingen die Bouts in gang zette en hoe inspirerend hij was in zijn tijd en tot vandaag.

Leuven lag dan wel niet aan een grote rivier of in de nabijheid van de zee, maar de stad had in de 15de eeuw een paar andere troeven die een internationaal publiek konden lokken: een nieuwe universiteit en een enorme bouwwerf. Dieric Bouts kreeg er heel wat opdrachten. Bouts was een erfgenaam van Jan van Eyck en Rogier van der Weyden, maar onderscheidde zich van zijn voorgangers door de ingetogenheid van zijn voorstellingen, door zijn experimenten met ruimte, diepte en licht en met prachtig verbeelde landschappen.

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.