Liesbet Vereertbrugghen tracht de stilte die heerste voor de komst van Bach te benoemen. © Wikimedia
“Zelf heb ik veel in koren gezongen, onder meer in het Leuvens universitair koor toen ik musicologie studeerde. Als zangeres kun je niet voorbij aan de muziek van Bach. Mijn mooiste ervaring was met het vocaal ensemble La Furia, toen we de Matteüspassie in protestants Nederland (Brielle) uitvoerden, met een professioneel barokorkest en een schare topsolisten. Protestanten ervaren de muziek helemaal anders. Niet als een concert, maar als een beleving vanuit het woord. Ik heb zelf ook een amateurkoor. We zingen soms Bachkoralen en dat is heel heilzaam. Je hoeft geen musicus te zijn om beroerd te worden door de muziek van Bach. Dat mocht ik jaar na jaar ondervinden met Klara op Iedereen klassiek in Brugge. In de productie Zot van Bach zongen we Bachkoralen samen met een overvolle zaal in het Concertgebouw. Magisch en héél verbindend. Die ontmoetingen met Bach blijven hangen. Als diepgelovig lutheraan was hij heel erg bezig met het woord. Maar je hoeft ook niet gelovig te zijn om van Bach te houden. De grootsheid van zijn muziek en zijn enorme métier brengen je vanzelf tot vervoering.”
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Wachtwoord vergeten? Geef jouw gebruikersnaam of mailadres in en we sturen jou instructies hoe een nieuw wachtwoord aan te maken.
Lees ook deze artikels...