Met de teruggegeven objecten en kritische studenten brengt regisseur Mati Diop het thema van roofkunst onder de aandacht. © rr

De grafstem van de koning
Met de regelmaat van een klok komt de discussie over teruggave van geroofde kunst tot leven. Mati Diop levert met haar hybride documentaire Dahomey daartoe een bijzondere bijdrage. Ze won er alvast de Gouden Beer mee op de Berlinale.

Griekenland eist de Elgin Marbles terug van het Verenigd Koninkrijk en Egypte wil het liefst de buste van Nefertiti terug omdat ze in Caïro thuishoort en niet in het Berlijnse Neues Museum. Het zijn slechts twee spectaculaire van de vele hedendaagse claims om roofkunst terug naar het land van oorsprong te brengen. Het probleem leeft en af en toe wordt geroofde kunst mondjesmaat terugbezorgd. Over een dergelijke operatie draaide de Frans-Senegalese cineaste Mati Diop de documentaire Dahomey. Ze doorbrak daarbij de grenzen van de documentaire en gaf de kunstwerken een stem. 

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

God is een stroom

Of gaat het erom “in de stroom van God” te raken? En hoe doe je dat? Deze...

Mozes gewekt

Onlangs werd een belangrijk werk toegevoegd aan het oeuvre van de...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.