De Geest werkt ook digitaal
Je kon de verbazing in de pers over de nieuwste cijfers van het kerkbezoek in Vlaanderen proeven. Een lichte stijging lag duidelijk niet in de verwachtingen, ook niet bij de kerkverantwoordelijken. Eerder al bleek het aantal catechumenen groeiende en brachten de mainstreammedia respectvol en uitgebreid verslag over de uitvaart van paus Franciscus en de verkiezing van de nieuwe paus. Bovendien blijkt uit een onderzoek van The Economist dat in de VS bij Gen Z het aantal gelovigen ten opzichte van de vorige generatie niet alleen niet langer daalt, maar zelfs licht stijgt.

Barre tijden
Die openheid voor religie is verrassend en ook weer niet. De oude wijsheid dat religie aan belang wint in tijden van crisis is daar niet vreemd aan. Gen Z is opgegroeid in onzekere tijden. Ze is niet de eerste generatie die dat meemaakt, maar het verschil is dat er nu een ideologische leegte heerst. Er is weinig of niets om op terug te vallen. Dat betekent echter niet dat de institutionele religies snel een comeback zullen maken. De grootste groep zinzoekers in Gen Z haalt haar inspiratie zelden uit een wekelijkse viering of uit een actieve toetreding tot een geloofsgemeenschap. 

Andere kanalen
In haast elke parochie hoor je de verzuchting dat jongeren de weg naar de kerk niet vinden. Met het klassieke aanbod – ook al steek je dat in een fris jasje – is jongeren bereiken verre van evident. Zij zoeken antwoorden op hun noden via sociale media. Paus Leo XIV installeerde na zijn aantreden meteen een Instagramaccount, dat hem meteen 14 miljoen volgers opleverde. Hij erfde er van zijn voorganger op X (het voormalige Twitter) 52 miljoen. In een tijd waarin er veel terechte kritiek is op deze platformen en hun algoritmes, kan dat verbazen. De paus begrijpt echter dat missionering veronderstelt dat je – als een moderne Paulus op de Areopaag – de boodschap verkondigt op plekken waar mensen hun leven  delen en in debat gaan, ook al zijn daar negatieve kanten aan.

“Gen Z is opgegroeid in tijden van ideologische leegte. Er is weinig of niets om op terug te vallen.”

Investeren
Als geloofsgemeenschappen jongeren willen bereiken in hun nood aan betekenisgeving, zullen ze tijd en geld moeten investeren en zich professioneel laten begeleiden. Niet om een gladde marketingcampagne op te zetten, maar om op een authentieke manier bij de vragen van Gen Z aan te sluiten. Dat kan, zoals ons dossier aangeeft, tot nieuwe vormen van gemeenschap leiden. Zich engageren op de socials past ook in de synodale dynamiek. Door er op een verbindende manier aanwezig te zijn, kunnen christenen bijdragen aan het herstel van de oorspronkelijke bedoeling van die platformen: mensen samenbrengen om elkaar beter te begrijpen. Dat kan een vrome illusie lijken. Of net een oproep om te geloven in de kracht van de Geest die ook digitaal aan het werk is. 

Wereldwijd web
De groeiende openheid voor houvast en betekenis in een wankele wereld vormen een oproep om net als Paulus – en zoveel van zijn navolgers-missionarissen – te zoeken naar woorden en plaatsen om de boodschap van geloof, hoop en liefde te verkondigen. Dat leidt niet meteen tot een massa volgers, zoals ook Paulus ondervond. En toch, zo legde hij de kern om de bevrijdende boodschap van het Evangelie tot een wereldwijd web te maken. 

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Johan Van der Vloet

Meer opinies van
Johan Van der Vloet

Nostalgie

In een tijd waarin het publieke debat steeds vaker gedomineerd wordt door...

Vuur

Pinksteren sluit voor christenen de Paastijd af. Door alle pastorale en...

Schoenen

In zijn autobiografie Source Code schrijft de stichter van Microsoft,...

Inloggen

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement.

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.