“Passagiers op de bus of tram hebben vaak geen auto. Ze hebben dus geen andere keuze”, zegt ruimtelijk planner Eva Van Eenoo. © Wikimedia

“De sociale functie van De Lijn is zoek”
Het nieuwe vervoersplan van De Lijn moet het openbaar vervoer efficiënter maken. Maar openbaar vervoer is meer dan cijferwerk, het vervult een sociale functie. Die krijgt onvoldoende aandacht in de discussie over mobiliteit, vindt ruimtelijk planner Eva Van Eenoo (VUB).

Mobiliteit bepaalt je toegang tot de samenleving. Zonder openbaar vervoer maakt een werkzoekende zonder rijbewijs of eigen wagen minder kans op de arbeidsmarkt en zien ouderen hun leefwereld verkleinen. Mobiliteitsarmoede en sociale uitsluiting vormen vaak een vicieuze cirkel. Eva Van Eenoo, onderzoeker aan de onderzoeksgroep Cosmopolis Centre for Urban Research van de VUB, voerde een langlopend onderzoek naar de vraag hoe afhankelijk we in Vlaanderen zijn van de auto, en welke keuzes huishoudens maken op het vlak van mobiliteit. “De auto blijft nog al te vaak de eerste keuze. We hebben dat als maatschappij ook impliciet aanvaard. Autobezit en de gebruiksfrequentie zijn echter sterk gelinkt aan inkomen. De auto is er dus zeker niet voor iedereen. Autobezit zou dan ook niet de toetssteen mogen zijn van ons denken over mobiliteit.”

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.