De lotgevallen van Nawal zijn niet alleen een goed verhaal, maar de film plaatst een en ander ook in een maatschappelijke context. © Artifilm

Een mep op het patriarchaat 
Met zijn debuutfilm Inshallah a Boy trekt de Jordaanse regisseur Amjad Al Rasheed van leer tegen een verstikkend patriarchaat waarin het al dan niet hebben van een zoon een wereld van verschil maakt. Deze mooie, verrijkende, revelerende en integere film liet zich vorig jaar op Cannes al opmerken.

Toen bekend raakte dat Inshallah a Boy als eerste Jordaanse film ooit in Cannes zou worden vertoond, was dat wereldnieuws in Jordanië. Regisseur Amjad Al Rasheed was opeens de held van de natie. Toch maakte hij zich geen illusies. De kans was groot dat het Jordaanse publiek de film aan zich zou laten voorbijgaan ofwel boos zou zijn wegens het “vertekend beeld van de Jordaanse maatschappij”. Zijn sociaal-realistische film trekt immers van leer tegen patriarchale structuren en wetten waarvan het hoofdpersonage Nawal het slachtoffer is.

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.