Ā© rr
De zorgsector staat vandaag onder zware druk: financieel, maar ook relationeel. Vanuit uw jarenlange ervaring: waar loopt het volgens u mis in onze kijk op mensen en zorg?
āBesparingen zetten de sociale zekerheid onder druk. Dat is begrijpelijk, maar tegelijk essentieel om ze voor de toekomst te garanderen. In de zorg voel je de gevolgen scherp: geestelijke gezondheidszorg krijgt amper 10 procent van het totale budget, personeelstekorten nemen toe en de werkdruk stijgt.ā
āDaarnaast grijpt de overheid steeds sterker in met regels en controles. Op zich terecht, want overheidsgeld moet efficiĆ«nt besteed worden. Maar de nadruk ligt bijna uitsluitend op cijfers en registraties. Zorgverleners moeten steeds meer tijd steken in administratie, waardoor er minder ruimte is voor direct contact met patiĆ«nten. En op die cijfers worden ze ook nog eens beoordeeld. Het aantal bezoekjes zegt echter niets over de kwaliteit van een gesprek. Wordt er echt geluisterd? Dat zie je niet in statistieken terug.ā
āDie kwantitatieve logica hangt samen met een groeiende juridisering. Zorgverleners vragen zich bij beslissingen steeds vaker af of ze het juridisch wel veilig stellen. En hoewel het positief is dat patiĆ«nten mondiger en autonomer zijn geworden, leidt dat er ook toe dat mensen sneller een klacht indienen.ā
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...
āVrede begint met verdraagzaam zijnā
āIk zocht een plek waar je bewust voor elkaar kiestā



