Vormend onderwijs in vrijheid en verzet
In weerwil van de lippendienst aan het concept van de nieuwe – horizontale, bottom-up – autoriteit, blijven hardnekkige restanten overeind van de hiërarchische en bureaucratische beleidsvoering door scholengroepen, centrale diensten en directies. Zonder echt pedagogisch-didactisch medezeggenschap blijken leraren, herleid tot zielloze invullers van afvinklijsten, nog al te vaak overal inzetbare en altijd vervangbare – gedepersonaliseerde – pionnen op een anoniem en onzichtbaar aangestuurde schaakcomputer.

Betweterige betutteling van buiten- en bovenaf op meso- en macroniveau typeert een manipulatief managerialisme dat de alledaagse concrete praktijk op het terrein naar eigen hand wil zetten. Het dominante onderwijsdiscours dat alles en iedereen wil homogeniseren in naam van hooggeprezen ‘gelijkgerichtheid’ is hoorbaar van overheid en onderwijskoepels tot op personeelsvergaderingen. De leraar (m/v) dient onafgebroken aan het lijntje gehouden en gedisciplineerd te worden via veelal infantiliserende navormingen – ‘lesgeven met de glimlach’ – bestemd voor het persoonlijk portfolio als controleerbaar bewijs van nutteloos tijdverlies.

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Johan Van der Vloet
Meer opinies van
Geert Van Coillie

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.