Speelgoed
Tot hiertoe leken de techgoeroes onaantastbaar. Ze waanden zichzelf lange tijd moderne goden die boven iedere wet verheven zijn en kregen vrij spel in hun digitale speeltuin. Daar schijnt nu een einde aan te komen. Terecht. Sociale media zijn geen onschuldig speelgoed dat losstaat van de maatschappij, maar heeft er een vergaande, vaak ontwrichtende invloed op. Denk recentelijk aan de Britse rellen die opgejut werden via X door Musk himself, maar ook door vrouwenhater en racist Andrew Tate, die na Musks overname van Twitter weer met open armen onthaald werd op het platform. Of aan het interview – lees campagnestunt – van Musk met Trump, dat door miljoenen mensen bekeken werd en andere desinformatie die een grote impact kunnen hebben op de Amerikaanse verkiezingen. Bij Telegram gaat het – door het complete gebrek aan enige moderatie – zelfs over misdaad zoals drugshandel, terrorisme en kindermisbruik. Het wordt niet voor niets ‘terrorgram’ of ‘het Wilde Westen van de sociale media’ genoemd.
Vrije meningsuiting
In de discussie rond het aan banden leggen van deze platforms wordt vaak naar illegale praktijken verwezen. Emmanuel Macron verdedigt de arrestatie van Doerov bijvoorbeeld door zijn “gebrek aan respect voor de rechtstaat”. Maar de strijdigheid met de wet is maar het topje van de ijsberg. In wezen gaat het om een moreel kader dat schromelijk tekort schiet en belachelijk simplistisch is. Dat kader is gestoeld op slechts twee begrippen: vrije meningsuiting en censuur. Vrije meningsuiting is de heilige graal die de techmiljardairs ten allen prijzen verdedigen, ongeacht over welke bagger het gaat. Alles wat daar tegen in gaat, vaak vanuit een morele impuls, is censuur. Musk stelt: “Moderatie is een propagandawoord voor censuur.” Maar uit de mond van een techmiljardair is censuur een modewoord dat gebruikt wordt om elk ethisch debat in de kiem te smoren.
Wanneer vrije meningsuiting naar voren wordt geschoven als enige hoeksteen van de moraliteit, getuigt dat vooral van een gebrek aan morele verbeelding. Ethiek wordt er naar het model van de vrije markt geïnterpreteerd: zo weinig mogelijk tussenkomst. Maar ethiek is geen economie. Leidende principes zoals gelijkheid, rechtvaardigheid of bescherming van de meest kwetsbaren zijn er noodzakelijk. Zonder principes, in pure vrijheid, rest er alleen nog de wet van de sterkste. Of degene die het luidste roept. Het is niet omdat de techmiljardairs iets van techniek kennen, dat ze kaas hebben gegeten van ethiek. Hun interpretatie van ‘vrijheid’ heeft trouwens een autoritair geurtje: vooral aan hun onbeperkte macht mag niet getornd worden.
Ethisch kader
Het wordt dus tijd dat deze moderne goden van hun voetstuk vallen en dat we erkennen dat sociale media niet buiten of zelfs boven de maatschappij staan, maar er middenin. Net zoals in elk maatschappelijk domein gelden hier wetten en, even belangrijk, een ethisch kader.
Meer opinies van
Liza Cortois