“Je kunt een diep christelijk geloof hebben zonder alle dogma’s en praktijken van de Kerk te volgen. Wat telt, is de authenticiteit van een spirituele ervaring”, oordeelt Frédéric Lenoir. © rr

“Het heilige is een emotionele ervaring”
De Franse filosoof en socioloog Frédéric Lenoir is Frankrijks bekendste schrijver over spiritualiteit, wijsheid en religies. In zijn jongste boek L’Odyssée du sacré blikt hij terug op zijn filosofische en persoonlijke overtuigingen. Het boek herleest de geschiedenis van het heilige aan de hand van de geschiedenis van de mensheid.

Voor Lenoir, een leerling van de beroemde filosoof Edgar Morin, ligt het besef van de eindigheid van de mens waarschijnlijk aan de oorsprong van religie. Er duiken immers sporen op van begrafenisrituelen van 150.000 jaar geleden, bijna gelijktijdig bij neanderthalers en homo sapiens. “We kunnen ons afvragen waarom mensen de dood op een bepaald moment ritualiseren. Dat suggereert dat ze geloven in het voortbestaan van de ziel na de dood. Dit besef van het heilige heeft geleid tot kunst, wetenschap en religie”, stelt Lenoir. Het heilige is een universele ervaring, die verschillende culturele vormen aanneemt, zoals religie. Dat fascineert hem en deed hem op zoek gaan naar het verband tussen historische gebeurtenissen en de visie op het heilige.

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.