
“Precies omdat de maatschappelijke positie van de Kerk minder significant is geworden, is het noodzakelijk dat de Kerk in de samenleving een stem blijft hebben en die ook laat horen”, oordeelt Toon Osaer. © Vatican Media
Het idee voor wat uiteindelijk Tertio zou worden, begon te rijpen in de jaren 1990. “In de Vlaamse Kerk was een werkgroep samengesteld naar aanleiding van het Vaticaanse document Aetatis Novae uit 1992 over een actualisering van het conciliedocument over de media”, zegt Toon Osaer, huidig bestuurslid van de vzw Tertio Millennio, oud-directeur van de uitgeverij Halewijn en voormalig woordvoerder van kardinaal Godfried Danneels.
Het waren de kardinaal en Eugeen Laridon, hulpbisschop van Brugge en referent voor media, cultuur en nieuwe evangelisatie, die het denkproces op gang brachten dat moest leiden tot een antwoord op de vraag hoe de Kerk en christenen aanwezig konden blijven in de samenleving en in het medialandschap.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

“Mensen hebben honger naar zin”

“Lang leve de elite”
