© Dienst Parcochiecatechese / Gezinspastoraal bisdom Hasselt
De positie van het geloof in gezinnen vandaag varieert sterk. Hilde Pex verwijst naar een model van sociologe Monique Van Dijk-Groeneboer van de Tilburg School of Catholic Theology, waarbij mensen een plaats krijgen op twee assen: van betrokken bij een religieuze instelling en traditie tot totaal niet, en van in het dagelijks leven actief met religie en zingeving tot niet ermee bezig. “Dat kun je ook toepassen op de geloofsbeleving van gezinnen, ondergebracht in een van de vier kwadranten of op hun overgangen. Waar een gezin zich situeert, is veranderlijk: gezinnen schuiven in de loop der jaren van het ene kwadrant naar het andere. Zo vermindert de betrokkenheid van gezinnen bij de Kerk gewoonlijk wanneer de kinderen pubers geworden zijn. Bovendien zijn gezinnen ook niet homogeen op geloofsvlak. Er zijn verschillen tussen ouders en kinderen, en vaak ook tussen partners onderling. Daarnaast zijn er ook interreligieuze gezinnen. Hét gelovige gezin bestaat dus niet, net zomin als hét gezin bestaat. De veelvormige en veelkleurige realiteit van gezinnen vandaag laat zich niet in één definitie vatten. We merken ook dat geloofscommunicatie ruimer gezien moet worden dan binnen het gezin. Grootouders hebben soms meer dan de ouders een invloed daarin op de (klein)kinderen.”
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...