“Het gevaar van indoctrinatie bestaat juist als je niet meer transparant bent over de particulariteit van je eigen perspectief”, meent Jeroen Hendrickx. © Unsplash

“Verscheidenheid is een zegen voor het vak godsdienst”
Over de levensbeschouwelijke vakken doen soms de wildste verhalen de ronde. Ze zouden haaks staan op een divers geworden samenleving, herleidbaar zijn tot lessen ethiek en filosofie, of invulling geven aan nietszeggende praatuurtjes. Op dinsdag 16 januari wil de jaarlijkse Didachè Studiedag verduidelijken hoe levensbeschouwelijke vorming er vandaag uitziet en nadenken over de toekomst van het godsdienst-onderwijs. Historicus en theoloog Jeroen Hendrickx is een van de sprekers.

De Studiedag wordt georganiseerd door het Centrum Academische Lerarenopleiding godsdienst van de KU Leuven en de Erkende Instantie rooms-katholieke godsdienst. “Het vertrekpunt van de organisatoren is de vaststelling dat de levensbeschouwelijke vakken onder druk staan”, merkt Hendrickx op. “In de media woedt regelmatig het debat over hun relevantie, wat godsdienstleerkrachten, die nochtans van hun job houden, veel zorgen baart.” (zie Tertio nr. 1.230 van 6/9/’23)

Boeiend artikel? Deel het dan met je vrienden via:

Verder lezen?

Log in op uw Tertio account en lees meteen verder

Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Lees ook deze artikels...

Uw Tertio account

Log in op uw Tertio account en lees meteen uw Tertio digitaal

Nog geen abonnee? Koop makkelijk en veilig uw abonnement op onze website.
Enkel digitaal lezen? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!

Sluiten

Tertio nieuwsbrief

Interessant artikel? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van al onze nieuwste bijdragen, evenementen en aanbiedingen.