
Koen Pelleriaux en Lieven Boeve. © jvdv
Dat er problemen zijn, geven ze allebei toe. “Als je onderwijskwaliteit definieert in termen van Pisa of ongekwalificeerde uitstroom”, stelt Koen Pelleriaux, “dan zie je een daling in de kwaliteit. Dat moeten we oplossen.” Als grote oorzaak ziet hij de heterogeniteit van het onderwijspubliek. Er is een groeiende groep anderstaligen die geen of moeizaam Nederlands spreekt. Maar er is ook heterogeniteit door het grote aantal leerstoornissen. Of er daadwerkelijk meer kinderen met stoornissen zijn dan vroeger, is niet echt hard te maken, maar er is in ieder geval een grotere gevoeligheid voor. “Vandaag zeggen we terecht dat we alle kinderen moeten meenemen en dat daagt de leerkracht natuurlijk uit.” Hij gelooft wel dat in deze legislatuur met de aanpassing van de eindtermen een momentum ontstaan is om er iets aan te doen.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...

“Mensen hebben honger naar zin”

“Lang leve de elite”
