Vlaamse kinderen hebben nu gemiddeld meer dan een jaar leervertraging ten opzichte van de kinderen van twintig jaar geleden. © Unsplash
Het door de Vlaamse overheid gefinancierde project Talent van KU Leuven, Universiteit Antwerpen en Universiteit Gent heeft onder meer tot doel wetenschappelijke inzichten te benutten om het onderwijs aan en de zorg voor de cognitief sterke leerlingen te versterken. Twintig Vlaamse ankerscholen bouwen verder aan lerende netwerken rond onderwijs aan deze leerlingen. Dat is een goede zaak, omdat de opgelopen schade aan het onderwijs van de voorbije twintig, dertig jaar op die manier voor een deel kan worden hersteld. Overigens gebruikt men liever het begrip ‘cognitief sterk functionerende leerling’ in plaats van ‘hoogbegaafd’ en een diagnose (bijvoorbeeld met een IQ-test) is hierbij van ondergeschikt belang.
Verder lezen?
Log in op uw Tertio account en lees meteen verder
Nog geen account? Neem een digitaal abonnement en lees meteen verder.
Of maak een Tertio proefaccount aan en lees 1 maand gratis online!
Lees ook deze artikels...